Wat krijgt u via ANBF als u een familiehypotheek afsluit
Een leningovereenkomst voor beide partijen
Esstentieel is een goede leningovereenkomst met alle afspraken over de lening: geldgever, geldnemer, leninghoogte, aflossingsvorm, looptijd, rentevastperiode, onderpand etc.
Vul het on-line aaanvraagformulier in en ANBF stuurt u per e-mail een concept-overeenkomst retour (binnen 48 uur). Deze leenovereenkomst is de basis voor de akte van geldlening (en hypotheek).
Een akte van geldlening (met of zonder notariële akte)
Als de leenovereenkomst akkoord is kan deze worden omgezet in een akte van geldlening. Deze gaat naar de notaris als er een akte van hypotheek aan moet worden toegevoegd. Als het een onderhandse lening is (en er geen woning als onderpand is) kan de lening direct de administratie in.
Een on-line hypotheek dossier
Uw familiehypotheek wordt vastgelegd in een digitaal dossier. Geldnemer en geldgever krijgen toegang en kunnen de contractgegevens en status van de lening inzien. Het on-line dossier bevat alle documenten die tijdens de looptijd worden aangemaakt en geeft geldnemer en geldgever de mogelijkheid de lening bij te houden.
Maandelijks de nota met rente-en aflossing via e-mail (en herinnering bij achterstand)
Geldgever en geldnemer ontvangen elke maand de nota met het te betalen / te ontvangen bedrag rente- en aflossing via e-mail. Vergeten te betalen? De geldgever kan een eventuele achterstand bijhouden en aanmaning sturen. De geldnemer ontvangt de aanmaning per e-mail.
Zelf versneld aflossen
Geldgever en geldnemer kunnen de lening via het digitale dossier aanpassen. Een extra aflossing of de lening in zijn geheel aflossen? Dit is mogelijk. De geldnemer regelt dit zelf. Het digitale dossier van Estate Hypotheek helpt met de berekening van de verschuldigde bedragen. De geldgever ontvangt een melding via e-mail. De geldgever bevestigt de ontvangst van de aflossing. De volgende maand ontvangt de nota voor de nieuwe maandtermijn met het aangepaste bedrag.
Ondersteuning voor renteherziening
Bij veel leningen moet de rente na een bepaalde periode worden herzien. Dit betekent een nieuw voorstel aan de geldnemer voor de komende rentevastperiode. De geldnemer moet 3 maanden voor afloop van de rentevastperiode een nieuw voorstel ontvangen. Gaat de geldnemer niet akkoord dan kan deze besluiten de hypotheek af te lossen. Als de nieuwe rente ingaat ontvangt de geldnemer de maandnota met de nieuwe maandtermijn (met rente en aflossing). Net als bij de bank! ANBF ondersteunt dit gehele proces geautomatiseerd.
Aanmaak Fiscaal jaaroverzicht
Net als de rente van een hypotheek bij de bank komt ook de rente betaald voor een familiehypotheek in aanmerking voor belastingaftrek. ANBF zorgt elke jaar op de 2e januari voor een jaaroverzicht met de betaalde rente, hoofdsom en het afgeloste bedrag. Dit gaat als e-mail naar de geldgever (die dit na controle aan de geldnemer kan doorzenden).
Telefonische / on-line helpdesk
Via een telefonische (en on-line) helpdesk krijgt u ondersteuning bij vragen of problemen. Bijvoorbeeld wat te doen bij achterstandsituaties of aanpassing van de familiehypotheekafspraken.
Wilt u dat u wordt gebeld voor overleg? Vul dan het contactformulier in en wij bellen u terug op het door u aangeven nummer (en moment)
LINKS
www.eigenhuisfamiliehypotheek.nl (login gebruikers)
www.leningregister.nl (login gebruikers)
www.belastingdienst.nl (lening eigen woning)
Vereniging Eigen Huis (info over familiehypotheek)
Adres / info
ANBF b.v.
Informaticalaan 5
2628 ZD Delft
e-mail: info@anbf.nl
telefoon: 085-1300970
KvK nr. 52156702 / Vestigingsnr. 000022115757